A MAGYAR BIZTOSÍTÓK
SZÖVETSÉGE Gépjárművédelmi Tagozata
A
GÉPJÁRMŰVÉDELMI ÉS KÁRMEGELŐZÉSI BIZOTTSÁGot
2014. május 05-ével
megszüntette.
A döntés
értelmében az érvényes besorolással rendelkező gépjárművédelmi eszközök és szolgáltatások esetén adatkezelést, karbantartást
folytatunk a besorolás érvényességének ideje alatt,
új
termékek besorolására a továbbiakban nincs lehetőség.
Magyar Biztosítók Szövetsége
gépjárművédelmi ÉS Kármegelőzési Bizottsága
II.
gépjárművédelmi eszközök biztosítói besorolásának feltételei
Budapest, 2011. szeptember
29.
v2.21
Tartalomjegyzék
1. Általános követelmények az előzetes műszaki szemléhez
2. A gépjárművédelmi eszközökre vonatkozó műszaki követelmények
2.2. Az
elektronikus működtetésű termékek kezelőivel kapcsolatos követelmények
2.2.2. Elektronikus kódkulcs, transzponder
2.2.4. Másodlagos hatástalanítás utólagos megtalálást
elősegítő rendszerek esetén
3. Vagyonvédelmi kategóriák jelölése, és a hozzájuk rendelt
követelmények
3.1. A -
Passzív védelmi berendezés
3.1.1. AE - Passzív elektronikus védelmi berendezés
3.1.2. AM - Passzív mechanikus védelmi berendezés
3.2. B -
Utólagos megtalálást elősegítő rendszer
3.2.1. BEA - Utólagos megtalálást elősegítő aktív rendszer és
szolgáltatás
3.2.2. BER - Utólagos megtalálást elősegítő aktív rendszer
3.2.3. BEB - Utólagos megtalálást elősegítő aktív csendes
védelmi rendszer
3.2.4. BEM - Utólagos megtalálást elősegítő rendszer
3.2.5. BEM-A -
Utólagos megtalálást elősegítő rendszer IT alapú felügyelettel
3.2.6. BEN - Utólagos helymeghatározást elősegítő aktív
rendszer
3.2.7. BEP - Passzív elektronikus utólagos megtalálást
elősegítő rendszer
3.2.8. BN - Nem elektronikus utólagos megtalálást elősegítő
eszköz
3.3. C -
Aktív elektronikus rendszer, riasztó
3.3.1. CTU - Ugrókódos távkezelős riasztó
3.4. D -
Kombinált védelmi termék
3.5. E -
Egyéb kiegészítő eszköz
3.6. GC -
A gépjármű saját rendszerei által vezérelt riasztó
3.8. M -
Motorkerékpár-védelem
3.9. R -
Rablásgátló berendezés
1. sz. melléklet - Biztonsági távfelügyeleti
diszpécserközponttal kapcsolatos követelmények
2. sz. melléklet - Gépjárművédelmi távfelügyeleti
rendszer dokumentumai
3. sz. melléklet - Gépjárművédelmi távfelügyeleti
rendszer műszaki követelményei
2/a. sz. melléklet IT alapú gépjárművédelmi
távfelügyeleti rendszer dokumentumai
3/a. sz. melléklet IT alapú gépjárművédelmi
távfelügyeleti rendszer műszaki követelményei
A Magyar Biztosítók Szövetségének Gépjárművédelmi és Kármegelőzési Bizottsága (MABISZ GKB) a hazai piacon árusított, a gépjárművekbe utólag beszerelhető, nem a gépjármű gyártása során beépített alkatrész cseréjét vagy pótlását szolgáló, illetéktelen használatot megakadályozni hivatott mechanikus és elektronikus védelmi berendezések, rendszerek gyártóinak, illetve generálimportőreinek kérése esetén a terméket a biztosítási szempontból megvizsgálja, és a termék rendeltetésének és funkciójának megfelelően vagyonvédelmi kategóriákba sorolja. A MABISZ GKB a vizsgálat és a vagyonvédelmi kategóriába sorolás eredményéről iratot állít ki.
A MABISZ GKB kizárólag olyan illetéktelen használat elleni védelmet szolgáló termék besorolást végzi el, amely
-
a
követelményeket, működési feltételeket, vizsgálati előírásokat, üzemeltetési
dokumentációkat, szerelési igazolást, típusjóváhagyást tekintve megfelel
a közúti járművek forgalomba
helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990.
(IV.12.) KöHÉM rendelet 94. §-ában,
továbbá gépkocsik esetében az említett jogszabály A
jelű függelékének A/13. sz., motorkerékpárok esetén pedig a B jelű függelék
B/6. sz. mellékletében foglalt előírásoknak, és
-
a Nemzeti
Közlekedési Hatóság (KKF) a közúti
járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV.12.) KöHÉM
rendelet 2.§ (2) bekezdése, a 16. §, továbbá a 21‑26. §-okban foglaltak alapján előzetesen minősítette, és kiadta
az alkalmazási engedélyt.
A MABISZ GKB a gépjárművédelmi termékek besorolásához alábbiakat vizsgálja:
- Alkalmazási engedély megléte, érvényessége, vagy Nemzeti Közlekedési Hatóság (KKF) igazolása arról, hogy a termék külföldön elvégzett vizsgálata, illetve az erről kiállított bizonylat alapján a termék belföldi forgalmazásának jogi akadálya nincs;
- a dokumentáció alkalmassága a termék azonosítására, rendeltetésszerű beépítésére, és használatára;
- a termék védelmi funkciói, ezek működése és működtetése a jogszabályi előírásokon kívül megfelel-e a MABISZ GKB jelen ajánlásban előírt jogszabályba nem ütköző követelményeinek is.
Ha a fenti szempontok figyelembevételével kialakított szabályozás szerint a vizsgált termék megfelelőnek minősül, a MABISZ GKB besorolja a megfelelő vagyonvédelmi kategóriába, és erről bizonylatot állít ki.
A biztosítói besorolás csak tájékoztatás a biztosítótársaságok részére. Nem kötelezi a biztosítótársaságokat sem a besorolást nyert termékek elfogadására, sem a besorolással nem rendelkező termékek elutasítására. (A biztosítótársaságok a kockázatvállalással kapcsolatos döntéseiket önállóan, más biztosítókkal történő egyeztetés mellőzésével hozzák meg.)
A jelen szabályozásban előforduló
fontosabb fogalmak:
a)
Élesítés: a
gépjárművédelmi eszköz aktiválása.
b)
Hatástalanítás: a
gépjárművédelmi eszköz rendeltetésszerűen passzív állapotba való helyezése.
c)
Másodlagos hatástalanítás: a
gépjárművédelmi eszköz hatástalanítása olyan esetekben, amikor az üzemszerű
hatástalanításhoz szükséges kezelő valamilyen okból nem használható.
d)
Szerviz üzemmód: a
gépjárművédelmi eszköznek a jogszerű felhasználó által történő ideiglenes
kiiktatása, melynek eredményeként a gépjármű a kezelőeszköz használata nélkül
üzemeltethető.
e)
Távkezelő: olyan,
önálló (v. elkülönített) eszköz, amely segítségével az adott berendezés
működési folyamata vezérelhető.
f)
Termék:
gépjárművédelmi eszköz (készülék, berendezés, rendszer, szolgáltatás, ideértve
ennek tartozékait, a használati és beépítési útmutatót, valamint az elbíráláshoz
szükséges egyéb dokumentációkat).
g)
Transzponder: olyan
eszköz, amely egy meghatározott kód hatására válaszkódot bocsát ki.
Előzetes műszaki
szemlére kizárólag akkor vehető át a termék, ha az alábbi követelményeknek
eleget tesz.
a) A vizsgálatra átadott terméknek egyértelműen azonosíthatónak kell lennie, és rendelkeznie kell a Nemzeti Közlekedési Hatóság (KKF) által kiadott alkalmazási engedéllyel, vagy az ezt helyettesítő igazolással.
b)
A
kereskedelmi kiszerelés nem tartalmazhat a termék gyártmány és/vagy típus
azonosítására alkalmas - a védett gépjárműre, vagy tartozékéra ragasztható
reklámmatricát, vagy egyéb külső jelölést.
c)
Ha a
gépjárműbe szerelendő vagyonvédelmi berendezés rendeltetésszerű működésének
feltétele az ajtók, illetve a motor- és csomagtérfedél
nyitását érzékelő kapcsoló(k) utólagos beszerelése,
ennek megvalósításáról (a teljes héjvédelem kialakítása érdekében) a
beszerelési utasításnak rendelkeznie kell.
d)
Az elveszett
távkezelő kötelező kiiktatására és az új távkezelő hozzátanításának módjára a
használati utasításban a figyelmet fel kell hívni.
e)
Ha a
termék rendeltetésszerű használata rendszeresen vagy alkalmanként azonosító kód
bevitelét igényli, annak használatát, megváltoztatási, valamint biztonságos
kezelésének módját a használati utasításnak tartalmaznia kell.
a) A rendeltetésszerűen a motortérbe, a gépjármű
külső részére, illetve motorkerékpárra szerelendő készülékek azonosító
adatainak (gyártmány-, típusjelzés, gyártási sorszám) az üzemi körülményeknek
(hőmérséklet, kenő-, mosó- és üzemanyagok, a mosásnál alkalmazott magasnyomású
hideg vagy melegvízsugár stb.), valamint az időjárási
viszonyoknak tartósan ellen kell állnia.
b) Ha a termék rendeltetésszerű használata
rendszeresen vagy alkalmanként azonosító kód bevitelét igényli, a kódnak a
felhasználó által megváltoztathatónak kell lennie. A gyárilag beállított
alapkód használatának legfeljebb tíz (10) alkalomra kell korlátozódnia. Ha a
termék ezt nem teszi lehetővé, akkor az azonosító kódot teljesen zártan a
forgalmazó és szervizhálózat munkatársai által hozzá nem férhető módon kell
kezelni, és erre a használati utasításban a figyelmet fel kell hívni.
c) Ha a termék funkciói között automatikus
élesedés is szerepel, rendelkeznie kell szerviz üzemmóddal. A szerviz üzemmódba
kapcsolt állapotot a berendezésnek egyértelműen, a normál üzemtől jól
megkülönböztethetően jeleznie kell. Ez az előírás mellőzhető, ha az első
élesítés során a termék a szerviz üzemmódból automatikusan kilép.
d) A védett gépjármű bármely részébe szerelendő
a termék tartozékát képező másodlagos hatástalanítást biztosító kapcsoló vagy
más hasonló rendeltetésű tartozék a termék élesített állapotát csak kódolt
jellel szüntetheti meg. A kódok variációszáma nem lehet kevesebb 100-nál!
a) A
távkezelővel történő hatástalanítás csak ugrókóddal történhet.
b) Bármely távkezelő elvesztése esetén a termék
átprogramozható legyen úgy, hogy az elveszett távkezelővel a terméket többé ne
lehessen működtetni.
c) A gépjárműbe épített termékhez ne legyen
hozzátanítható új távkezelő a jogszerű felhasználó közreműködése vagy engedélye
nélkül (például titkos kód, saját távkezelő használata stb.).
a) Az elektronikus kódkulcs ellendarabjához
csatlakozó huzalok rövidre zárása, megszakítása, vagy azokon végrehajtott egyéb
beavatkozás ne hatástalaníthassa az indításgátlót, vagy annak hatástalanított
állapotában ne akadályozhassa meg annak élesedését.
b) A transzpondernek
(válasz jeladó), az ugrókód kivételével a távkezelővel azonos követelményeknek
kell megfelelnie.
a) A billentyűzeten előállítható kombinációk
száma feleljen meg a jogszabályi előírásoknak.
b) Egymás utáni három (3) helytelen kódbeadást
követően legalább tíz (10) perc szünetnek kell következnie.
c) Az illetéktelen azonosítás megakadályozására
a billentyűzet gombjai és kezelő elemei ne utaljanak a helyes sorrendre.
d) A billentyűzet rövidre zárása,
szétkapcsolása, vagy a billentyűzethez és az attól elvezető huzalokon
végrehajtott egyéb beavatkozás ne hatástalaníthassa a berendezést, vagy annak
hatástalanított állapotában ne akadályozhassa meg annak élesedését.
A rendszer másodlagos hatástalanítására
szolgáló alternatív eljárásoknak ugyanazokat a biztonsági szabályokat kell
kielégítenie, mint a normál hatástalanítási eljárásoknak.
Jelölése: A
Passzív védelmi
berendezés, amely a környezetnek nem ad jelzést a gépjármű elleni támadásról,
de a gépjármű saját erőforrása által történő mozgatást, vontatást, vagy
mindkettőt egyidejűleg gátolja, illetve nehezíti.
Jelölése: AE
Elektronikus
gépjármű vagyonvédelmi eszköz (indításgátló), amely kielégíti az "A"
kategória feltételeit.
a)
Egyszerű
passzív elektronikus védelmi berendezés
Jelölése: AE1
Olyan passzív elektronikus védelmi berendezés, amely a 3.1.1. pontban
lévő funkciókat kódolás nélkül szakítja meg.
b) Kódolt passzív elektronikus védelmi
berendezés
Jelölése: AE2
Olyan passzív elektronikus védelmi berendezés, amely a 3.1.1. pontban jelölt funkciók közül legalább egy, a motor működéséhez szükséges funkció gátlását kódolt jel segítségével végzi.
Jelölése: AM
A gépjármű saját erőforrása által történő
mozgatást, vontatást, vagy mindkettőt egyidejűleg olyan módon gátló berendezés,
amelynél a főelemet a gépjárműhöz fixen, nem oldható
módon rögzítették.
Jelölése: B
A gépjárműbe szerelt
eszköz, illetve egyéb eljárás, módszer segítségével lehetővé teszi annak
azonosítását, felkutatását, előtalálását.
Jelölése: BEA
A BEA jelölésű
gépjárművédelem a védett gépjárműbe épített berendezésből és az ezzel
folyamatosan kapcsolatot tartó, beavatkozásra képes és jogosult felügyeleti
központ szolgáltatásából áll. A
rendszer érzékeli a védett jármű elleni támadást, bármikor lehetővé teszi a
gépjármű azonosítását, állapotának, tartózkodási helyének meghatározását,
ellenőrzött leállítását, a szolgálat tevékenységének és a technikai eszközök
működésének dokumentálását.
A BEA főbb technikai
részei:
- a gépjárműbe épített riasztóberendezés,
- a gépjármű koordinátáit megadó rendszer,
- információátviteli rendszer,
- központi vezérlő és megjelenítő egység,
- folyamatos diszpécserszolgálat,
- védett diszpécser helyiség.
a)
Folyamatos,
24 órás diszpécser szolgáltatás a gépjárművektől érkező jelentések fogadására,
értékelésére, dokumentálására.
b)
A
diszpécser szolgálat a gépjárműtől kapott riasztásjelzés
vagy távbeszélőn kapott értesítés alapján kezdi meg a riasztás típusának
megfelelő tevékenységét.
c)
A
tevékenység során értesíteni kell a beavatkozó, intézkedő erőket, továbbá
segítenie kell azokat a gépjármű megtalálásában,
üldözésében és feltartóztatásában.
d)
A
szolgáltatási szerződésben meghatározott módon fel kell venni a kapcsolatot a
szerződő féllel, illetve annak meghatalmazottaival, az alábbi esetekben:
- riasztásjelzés érkezett,
- szabotázsjelzés érkezett,
- nem, vagy hibásan érkezett meg a 24 órás technikai állapotjelzés,
- a gépjármű szervizállapotára megszabott idő letelt.
e)
Távbeszélő
használata esetén a szerződő fél, illetve a diszpécser jelszavak használatával
igazolja azonosságát:
- felhasználói azonosító jelszó,
- felhasználói kényszerített jelszó,
- diszpécserazonosító jelszó.
f)
A
rendszer üzemeltetője felel a diszpécserközpontba telepített biztonsági
távfelügyeleti eszközök szakszerű használatáért, azok mindenkori
működőképességéért, valamint a diszpécserszolgálat ellátásának
folyamatosságáért.
g)
A
rendszer üzemeltetőjének a szolgáltatási szerződésében rögzítenie kell a
szerződő fél hozzájárulását ahhoz, hogy kár esetén a szolgáltató a
káreseménnyel összefüggésbe hozható, illetve annak kivizsgálásához szükséges
összes adatot megőrzi, és a kártérítésben érdekelt biztosítótársaság részére -
annak kérésére - jogszerűen átadja.
h)
A
szolgáltatónak értesítenie kell a szolgáltatási szerződésben megjelölt személy(eke)t, ha a diszpécserközpont akár saját hibája,
akár egyéb, kívülálló ok miatt a felügyeletet 24 órát meghaladóan
korlátozottan, vagy egyáltalán nem tudja ellátni.
-
Ha az
üzemszünet időpontja és időtartama még annak bekövetkezte előtt ismert, az
értesítést lehetőség szerint az üzemszünet beállta előtt kell megtenni.
-
Ha az
üzemszünet váratlanul következik be, az ügyfelek értesítését lehetőség szerint
azonnal meg kell kezdeni.
-
Az
üzemzavart naplózni kell.
i)
A
gépjárművédelmi távfelügyeleti diszpécserközponttal kapcsolatos követelmények
az 1. sz. mellékletben találhatók.
j)
A
gépjárművédelmi távfelügyeleti rendszer dokumentumai a 2. sz. mellékletben találhatók.
k)
A
gépjárművédelmi távfelügyeleti rendszer műszaki követelményei a 3. sz. mellékletben találhatók.
Jelölése: BER
Az utólagos megtalálást elősegítő aktív rendszer lehetővé teszi a védett gépjármű
megtámadásának távjelzését, azonosítását, állapotának, tartózkodási helyének
meghatározását, ellenőrzött leállítását, a szolgálat tevékenységének és a
technikai eszközök működésének dokumentálását.
A BER főbb részei:
- a gépjárműbe épített riasztóberendezés,
- a gépjármű koordinátáit megadó rendszer,
- információátviteli rendszer,
- központi vezérlő és megjelenítő egység.
A BER eszközrendszer a BEA jelölésű rendszer és szolgáltatás műszaki paramétereit adja meg, önmagában nem, csak a BEA fejezetben leírt szolgáltatások biztosításával együttesen alkalmazható.
A BER követelményei a 3. sz. mellékletben találhatók.
Jelölése: BEB
A védelem technikailag és a szolgáltatás
szempontjából azonos a BEA rendszerrel, de a jármű elleni támadás
esetén nem történik hangos (helyszíni) riasztás.
A rendszer követelményei a BEA követelményeinek (3.2.1. fejezet) felelnek meg, az alábbi módosításokkal.
3. sz. melléklet 13. pontja helyett a következő előírás érvényes:
A gépjármű védelmét ellátó riasztónak meg
kell felelnie legalább a következő feltételeknek:
a) Ha a felhasznált riasztó önállóan forgalmazott termék, akkor az csak moduláris lehet, és érvényes legalább CTU631 vagy GC631 biztosítói besorolással rendelkezzen.
b) Ha a riasztó nem önállóan forgalmazott termék, hanem a fedélzeti egység szerves részét képezi, képessége feleljen meg az előző pontban előírt besorolásnak.
Jelölése: BEM
A védelem technikailag azonos a BEA
rendszerrel, de szolgáltatása attól annyiban tér el, hogy a védett jármű elleni
támadás esetén felügyeleti központ csak az arra jogosult személy(ek) kezdeményezésére intézkedik.
A BEM főbb részei:
- a gépjármű koordinátáit megadó rendszer,
- információátviteli rendszer,
- központi vezérlő és megjelenítő egység,
- folyamatos diszpécserszolgálat,
- védett diszpécser helyiség.
A rendszer követelményei a BEA követelményeinek (3.2.1. fejezet) felelnek meg az alábbi módosításokkal.
b) pont helyett:
b) A diszpécser szolgálat távbeszélőn kapott értesítés alapján
kezdi meg tevékenységét.
d) pont helyett:
d) A szolgáltatási szerződésben meghatározott módon fel kell
venni a kapcsolatot a szerződő féllel, illetve annak meghatalmazottaival az
alábbi esetekben:
- szabotázsjelzés érkezett,
- nem, vagy hibásan érkezett meg a 24 órás technikai állapotjelzés.
3. sz. melléklet 4. pontja helyett:
- motor üzeme (járó, álló stb.),
- a gépjármű akkumulátorának feszültségszintje,
- gépjármű pillanatnyi pozíciója.
3. sz. melléklet 8., 11., 13., 15. pontja érvénytelen.
Jelölése: BEM-A
A védelem technikailag azonos a BEM rendszerrel, a szolgáltatása attól annyiban tér el, hogy a védett jármű elleni támadás esetén a felügyeleti rendszer csak az arra jogosult személy(ek) kezdeményezésére intézkedik, valamint rendelkezik diszpécserszolgálatot helyettesítő IT megoldásokkal.
A BEM-A kategória főbb részei:
-
a
gépjármű koordinátáit megadó rendszer,
- információátviteli rendszer,
- központi vezérlő egység védett környezetben,
- kihelyezett megjelenítő egység (a kivonuló szolgálatnál)
- készenléti járőrszolgálat.
A rendszer követelményei a BEA követelményeinek (3.2.1. fejezet) felelnek meg az alábbi módosításokkal.
a) pont helyett:
Folyamatos, 24 órás szolgáltatás a gépjárművektől érkező jelentések fogadására, értékelésére, dokumentálására.
b) pont helyett:
A szolgáltatás a gépjárműtől kapott riasztásjelzés vagy a jogosulttól kapott értesítés alapján kezdi meg a riasztás típusának megfelelő tevékenységét.
d) pont helyett:
A szolgáltatási szerződésben meghatározott módon fel kell venni a kapcsolatot a szerződő féllel, illetve annak meghatalmazottaival az alábbi esetekben:
-
szabotázsjelzés
érkezett,
- nem, vagy hibásan érkezett meg a 24 órás technikai állapotjelzés.
e) pont helyett:
A kommunikáció során a szerződő fél, illetve a diszpécser jelszavak használatával igazolja azonosságát:
-
felhasználói azonosító jelszó,
-
felhasználói
kényszerített jelszó,
-
diszpécserazonosító jelszó
Jelölése: BEN
A rendszer a
távfelügyeleti központtal aktiválás után együttműködve helymeghatározásra ad
lehetőséget.
A BEN főbb részei:
- a gépjármű koordinátáit megadó rendszer,
- információátviteli rendszer,
- központi vezérlő és megjelenítő egység,
- folyamatos diszpécserszolgálat,
- védett diszpécser helyiség.
A rendszer követelményei a BEA követelményeinek (3.2.1. fejezet) felelnek meg, az alábbi módosításokkal.
b) pont helyett:
b) A
diszpécserszolgálat távbeszélőn kapott értesítés alapján kezdi meg
tevékenységét.
d) pont helyett:
d) A szolgáltatási
szerződésben meghatározott módon fel kell venni a kapcsolatot a szerződő
féllel, illetve annak meghatalmazottaival, az alábbi esetekben:
- szabotázsjelzés érkezett,
- nem, vagy hibásan érkezett meg a 24 órás technikai állapotjelzés.
3. sz. melléklet 4. pontja helyett:
- a gépjármű akkumulátorának feszültségszintje,
- gépjármű pillanatnyi pozíciója.
3. sz. melléklet 8., 10., 11., 12.,13., 15. pontja érvénytelen.
Jelölése: BEP
Olyan "B" kategóriájú rendszer,
amely a rendszerhez tartozó telepített vagy mobil ellenőrző pont(ok)nál ad a gépjárműről információt.
Jelölése: BN
Olyan "B" kategóriájú rendszer,
amely nem elektronikus úton működik.(Pl.: nyilvántartási rendszerekkel
kombinált azonosító jel, gravírozás, UV fénnyel megvilágítottan látható
festékekkel való jelölés stb.)
Jelölése: C
Olyan berendezés,
amely a gépjármű elleni támadás esetén a környezet számára hangjelzést ad. A
hangjelzést kiegészítheti fényjelzés, illetve egyéb titkos jelzés is.
A támadás észlelése
történhet ütés-, üvegtörés-, mozgás-, emelés-, dőlés-, nyitás, vagy más fizikai
jellemzőket figyelő érzékelővel.
Jelzés adható a
gépjármű saját kürtje, a riasztó szirénája, illetve az irányjelzők,
helyzetjelzők, fényszórók, segítségével. A szükséges elektromos energiát
közvetlenül a gépjármű saját, vagy a riasztó - gépjármű akkumulátoráról töltött
- akkumulátora biztosítja.
Jelölése: CTU
Olyan riasztó, amelynél
a termék hatástalanítása során alkalmazandó távkezelő adója minden kiadott
jelsor után újabb, az előzőktől különböző jelsort ad ki. A vevő egy elfogadott
kód után ugyanazt a kódot többször már nem fogadja el.
A "C" főcsoportba besorolt aktív elektronikus rendszer,
riasztó előzőekben meghatározott alcsoportjaihoz (CT, CTU) a különféle védelmi funkciók teljesítését jelző alábbi számjelölések taroznak.
Jelölés |
Védelmi funkció |
Megjegyzés |
1 |
Teljes héjvédelem,
nyitásérzékelés |
A riasztó a gépjármű valamennyi nyílászáróját védi (a süllyesztett
tanksapka záró fedelét csak akkor, ha azt gyárilag zárral látták el). |
2 |
Rezgésérzékelés,
üvegtörés-érzékelés |
A riasztót rezgésérzékelővel és/vagy üvegtörés érzékelővel
forgalmazzák. |
3 |
Beltéri mozgásérzékelés |
A riasztónak az utastérben elhelyezhető beltéri mozgásérzékelője van. |
4 |
Motorblokkolás |
A termék riasztás esetén megakadályozza a motor üzembe helyezését, vagy
más - arra alkalmas módon - a gépjármű önerőből való elvitelét. (Üzemelő
motor esetén a riasztó meghibásodása nem okozhat váratlan motorleállást.) A
riasztónak ez a funkciója az indításgátlóval (AE) szembeni követelményeket
csak részlegesen elégíti ki. |
5 |
Saját akkumulátoros
hangkeltés |
A riasztót olyan akkumulátoros hangkeltővel forgalmazzák, amely a
másodlagos táplálást saját akkumulátoráról kapja. |
6 |
Emelésérzékelés |
A riasztót emelésérzékelővel látták el. |
7 |
Egyéb védelmi funkció |
Olyan védelmi lehetőség, amely kiegészíti a riasztó működését. |
A gépjárművédelmi termék teljes jelölése a
védelem jellegét meghatározó betű(k)ből és a védelmi
funkcióra utaló számjegy(ek)ből
áll. (A betűk megelőzik a csökkenő nagyság szerint írott számjegyeket; például
saját akkumulátoros szirénával, indításgátlással, rezgésérzékelővel rendelkező
és teljes héjvédelmet biztosító ugrókódos riasztó jelölése: CTU5421).
Jelölése: D
Olyan védelmi berendezés, amely az AE, CTU, R
kategóriákba sorolt termékek közül többnek a funkcióját (például ugrókódos
riasztó és indításgátló) ellátja.
A "D" kategóriájú rendszer a
"D" betűjelzés után fordított betű sorrendben kapja meg a különböző
kategóriák jelzéseit (pl.: D CTU54321 AE1).
Jelölése: E
Olyan gépjárművédelmi eszköz, amely önállóan
nem elégíti ki egyik kategória feltételeit sem. Például ugrókódos távkezelő
egység, amely jelölése: E TU.
Jelölése: GC
A riasztó önálló
élesítő/hatástalanító elemmel nem rendelkezik, azt a gépjármű gyárilag
beépített rendszere, illetve egy kiegészítő ugrókódos távkezelő működteti.
A riasztó csak
távkezelővel kapcsolható.
A gépjárművédelmi termék teljes jelölése a CTU kategóriájú riasztóknál meghatározottak szerint - a védelem jellegét mutató betű(k)ből és a védelmi funkcióra utaló számjegy(ek)ből áll. A betűk megelőzik a csökkenő nagyság szerint írott számjegyeket. Például saját akkumulátoros szirénával, indításgátlással, rezgésérzékelővel rendelkező és teljes héjvédelmet biztosító riasztó jelölése: GC5421.
Jelölése: KV
Olyan vagyonvédelmi
eszközökből kialakítható védelmi rendszer, amelynek központi egysége a
gépjárműbe épített CTU, vagy GC kategóriába sorolt riasztó.
A külső védelem
megvalósítására alkalmas eszközök (érzékelők, hangkeltők) rádiófrekvenciás
kapcsolatban állnak a központi egységgel, és kiegészítő védelemként a garázs,
vagy a gépjármű-tároló helyiség behatolás elleni védelmét biztosítják.
Jelölése: M
a)
Motorkerékpár-riasztó, amelynél az elektronikus gépjárművédelem
funkciói kialakíthatók.
Jelölése: MTU
A CTU kategóriájú riasztóknál meghatározottak szerint - a védelem
jellegét mutató betű(k)ből és a védelmi funkcióra utaló
számjegy(ek)ből áll. A
betűk megelőzik a csökkenő nagyság szerint írott számjegyeket; például saját
akkumulátoros szirénával, indításgátlással, rezgésérzékelővel rendelkező
ugrókódos riasztó jelölése: MTU542.
b) Motorkerékpár
indításgátló: olyan passzív védelmi
berendezés, amely kielégíti a gépjármű indításgátlóval szemben támasztott
követelményeket.
Jelölése: MAE1, MAE2
Jelölése: R
A rablásgátló olyan védelmi berendezés, amely a járó motorú
gépjármű erőszakkal, illetve az élet vagy testi épség elleni közvetlen
fenyegetéssel történő elvétele esetén az így megszerzett gépjármű használata
ellen nyújt védelmet.
A
rablásgátlóval szembeni műszaki követelmények
a)
A
vezetőoldali ajtó kinyitása, vagy becsukása után 10 másodpercen belül, vagy a
gépjármű 10 m-es elmozdulása után az ellenőrzött leállítási folyamatnak az
elkövető által le nem állítható módon be kell indulni.
b)
Az
ellenőrzött leállítási folyamat indulásától 1 perc időtartamig semmiféle
észlelhető változás, figyelemfelhívás nem történhet.
c)
Az
ellenőrzött leállítási folyamat indulásától számított 1 perc után, de 2 percen
belül az utastérben szólaljon meg figyelmeztető hang és/vagy jelenjen meg a
műszerfalon a motor működési zavarára (esetleges leállására) vonatkozó
hangsúlyos figyelmeztető jelzés. Ezt követően a motor blokkolásával (a motor
vezérlésébe beavatkozással) egyidejűleg a jármű vészvillogóként működtethető
irányjelző lámpái - esetleg féklámpái is - kezdjenek el villogni. A motor
végleges leállítására csak akkor kerülhet sor, ha a jármű sebessége nem
nagyobb, mint 4 km/óra.
d)
A motor
végleges leállítása után az újraindítás csak késleltetetten, legalább 1 perc
eltelte után legyen lehetséges, a használati útmutatóban leírt módon.
e)
A
berendezés minden vezetékének azonos színűnek és vastagságúnak kell lennie,
kivéve a visszajelző eszköz(ök) vezetékeit.
f)
A
tápfeszültség elvétele és visszaadása után a védelmi funkciónak továbbra is
fenn kell maradnia.
g)
A
készülékház csak roncsolással legyen nyitható, kivéve, ha a megszakítókhoz való
hozzáférést műgyantával történő kiöntéssel akadályozzák meg.
A
gépjárműnek a rablásgátló működésbe lépése utáni
újbóli indítása történhet:
- rejtett kapcsolóval, vagy szenzorral (RK);
- elektronikus kulccsal (RE);
- ugrókódos távkezelővel (RTU);
- transzponderrel (RP);
- billentyűzettel (RB) vagy
- a fentiek kombinációival.
A rablásgátló jelölése: R
A fenti betűjelzés után arab számozással (1, 2, 3) a megszakított
áramkörök számát kell jelölni.
Távfelügyeleti
diszpécserszolgáltatás üzemeltetéséhez a következő feltételek biztosítása
szükséges.
1. A távfelügyeleti diszpécserközpont
személyzetének munkáját Működési utasítás szabályozza, amelynek a következőket
kell tartalmaznia:
-
a távfelügyeleti
diszpécserközpont rendeltetése;
-
a
távfelügyeleti diszpécserközpont szervezeti felépítése, a szolgálat függelmi
viszonyai;
-
a
távfelügyeleti diszpécserközpontban folyó tevékenység részletes szabályozása.
(Szolgálat átadás-átvétel, ellenőrzési és jelentési kötelességek, teendő a
felügyelt objektumtól érkező jelzések vétele, illetve azok kimaradása esetén,
teendő technikai eszközök meghibásodása, a távfelügyeleti diszpécserközpontot
ért támadás esetén, okmányok vezetése, étkezés és pihenés megszervezése stb.);
-
a
távfelügyeleti diszpécserközpont és a felügyelt objektumok
kapcsolatrendszerének meghatározása;
-
a
távfelügyeleti diszpécserközpontba történő belépés engedélyezése.
2.
A távfelügyeleti diszpécserközpont Működési
utasításának mellékletei:
-
a legfontosabb
telefonszámok, kapcsolatok felsorolása;
-
a
fontosabb teendők rövid tevékenységi leírása;
-
az
eseményről szóló jelentés mintája;
-
előfizetői
szerződésminta;
-
a
távfelügyeleti diszpécserközpont személyzetének munkaköri leírása;
-
teendők
tűz vagy más katasztrófa bekövetkezése esetén;
-
utasítás
a bizalmas dokumentumok, okmányok kezelésére.
3.
A távfelügyeleti diszpécserközpont
rendelkezzen Technikai leírással.
A technikai leírásnak a következőket kell tartalmaznia:
-
a
távfelügyeleti rendszer működési leírása;
-
a
központi egység kezelési utasítása, egyszerű hibaelhárítás;
-
a
fedélzeti egység működési leírása, használati utasítása.
4.
A távfelügyeleti diszpécserközpont Technikai
leírásának mellékletei
-
a
távfelügyeleti rendszer elemeinek technikai dokumentációja;
-
a központi
egységek telepítési dokumentációja a főbb részegységek, és naplók azonosításra
alkalmas nyilvántartási számai;
-
a
központi egységek karbantartási utasítása és a karbantartások végrehajtását
igazoló naplója;
-
a
fedélzeti egység telepítési/beszerelési utasítása.
5.
A
távfelügyeleti diszpécserközpont felületvédelmének meg kell felelnie a MABISZ
Betöréses lopás és rablásbiztosítás technikai feltételei című ajánlásában
megfogalmazott, a teljeskörű mechanikai-fizikai
védelemmel szemben támasztott elvárásoknak (falazat, födém, padozat,
nyílászárók).
6.
Szabályozni
kell a diszpécserközpont ügyeleti és technológiai helyiségeibe való belépés
engedélyezését, és ki kell alakítani az illetéktelenek belépését megakadályozó
technikai feltételeket.
7.
A
távfelügyeleti diszpécserközpont jelzésátviteli összeköttetésein felül
rendelkezzen a bejövő és kimenő telefonhívások végrehajtására használatos,
különböző hívószámokkal rendelkező telefonvonalakkal. A helyi távközlési
szolgáltatóval kötött szerződés keretében biztosítsa ezen vonalak ráhívás
elleni védelmét (például digitális központon keresztüli kapcsolás, ISDN vonal),
illetve a diszpécserközpont egyes hívószámainak titkosítását.
8.
Kimenő
hívások biztonsága érdekében a távfelügyeleti diszpécserközpont rendelkezzen
legalább két eltérő fizikai megvalósítással rendelkező távbeszélő
összeköttetéssel.
9.
A
távfelügyeleti diszpécserközpont és az ott szolgálatot adó személyek védelmére
elektronikus támadásjelző rendszert kell kialakítani, amely közvetlen támadás
esetén lehetővé teszi a beavatkozó erők értesítését. Ez lehet elektronikai
átjelzés a rendőrségre, más fegyveres kivonuló erőkkel rendelkező
távfelügyeleti szolgálathoz vagy saját, de fizikailag elkülönített elhelyezési
körletben található fegyveres biztonsági szolgálathoz stb. A támadásjelző
rendszer és jelzésátviteli útja legyen szabotázsvédett. Megfelelő technikai
lehetőségek hiánya esetén a támadásjelző rendszer rendelkezzen legalább két,
eltérő műszaki megoldással kivitelezett jelzésátviteli úttal.
10.
A távfelügyeleti
rendszer diszpécserközpontban telepített valamennyi eszköze rendelkezzen az
illetéktelen hozzáférést meggátló, illetve annak felfedését biztosító
védelemmel.
11.
Biztosítani
kell a védett objektumok és azok tulajdonosainak, jogszerű felhasználók adatait
tároló információhordozók illetéktelen hozzáférés elleni védelmét.
12.
A
távfelügyeleti rendszerközpont elemei rendelkezzenek olyan tartalék
áramforrással, amely a hálózati feszültség kiesése esetén legalább 2 órán
keresztül képes biztosítani a felügyeleti munka ellátását.
1. A gépjárművédelmi távfelügyeleti rendszer
egészének, valamint alkotó részegységeinek (gépjárműbe épített fedélzeti
egység, átviteli rendszer, diszpécserközpont)
-
műszaki
rendszerleírása, paraméterei;
-
működési
leírása.
2.
A védett gépjárműbe épített fedélzeti egység
-
pontos
megnevezése, műszaki adatai;
-
telepítési
utasítása.
3.
A távfelügyelet átviteli rendszerének
-
pontos
megnevezése;
-
a
működés szempontjából lényeges műszaki adatai;
-
használatához
szükséges hatósági engedélyek.
4.
A távfelügyeleti diszpécserközpont
-
pontos
megnevezése, címe;
-
vázlatos
rajza a diszpécseri munkahely és a biztonságvédelmi elemek feltüntetésével;
-
biztonságvédelem
leírása;
-
diszpécseri
munkahely pontos leírása, alkalmazott szoftverek megnevezése, ismertetése,
dokumentálása;
-
diszpécseri
teendői a felügyelt gépjárművekkel valamint az objektumot érhető rendkívüli
eseményekkel (támadás, tűz, stb.) kapcsolatban (a diszpécser munkáját
szabályozó leírásban minden olyan kérdést szerepeltetni kell, amelyre jogosan
intézkedni szükséges, és amely várhatóan előfordulhat);
-
diszpécseri
tevékenység dokumentálása.
5.
Az ügyfélnek átadandó dokumentumok:
-
szolgáltatási
szerződés, amely tartalmazza a nyújtott szolgáltatásokat, az értesítési módokat
és kötelességeket, a rögzített adatokat, az adatszolgáltatási lehetőséget a
biztosító számára;
-
garanciális
és jótállási feltételek;
-
kezelési
utasítás, melynek figyelemfelhívást kell tartalmaznia arra is, hogy a tartósan
(egy hétnél hosszabb időre) leállított gépjármű akkumulátora közbenső töltés
nélkül csak korlátozott ideig képes a vagyonvédelmi berendezést működtetni.
1.
A rendszernek
alkalmasnak kell lennie arra, hogy a riasztás pillanatától a megtalálásig,
elfogásig vagy a jelek megszűnéséig, de legalább 60 percen keresztül a központi
egységben automatikusan rögzítse és tárolja a védett gépjármű állapotára és
mozgására vonatkozó adatokat.
2.
Szükség
esetén a központi megjelenítő és vezérlő egység segítségével bármikor
meghatározható és megjeleníthető legyen a védett gépjármű pillanatnyi helyzete.
3.
A
felhasznált elektronikus térkép tegye lehetővé Magyarországon a gépjármű
helyzetének +/-50 méteres pontosságú meghatározását, a 10 000 lakosnál
nagyobb települések utcatérkép szintű megjelenítését, a térképrészletek
alkalmazásfüggő kinagyítását. Ha a szolgáltatási szerződés más országok
területére is garantálja a felügyeletet, azok térképét is meg kell jeleníteni.
4.
A védett
gépjármű elleni támadás esetén a központi megjelenítő és vezérlő egységnek
legalább a következő jellemzőket kell figyelnie, és tárolnia:
- nyílászárók zárt vagy nyitott állapota,
- motor üzeme (járó, álló stb.),
- a gépjármű akkumulátorának feszültségszintje,
- gépjármű pillanatnyi pozíciója.
5.
A
központi megjelenítő és vezérlő egységben az intézkedésekre vonatkozóan a
következő adatokat kell rögzíteni:
- a bejelentő személy azonosító adatai,
- az intézkedő személy(ek) (ügyfél, diszpécser, hatóság stb.) azonosító adatai,
- a beavatkozó személy(ek) azonosító adatai,
- a gépjármű által a riasztásjelzés vétele óta megtett út koordinátái
- az intézkedés időparaméterei.
6.
A
követett gépjármű mozgásának figyelemmel kíséréséhez a mintavétel
gyakoriságának a szükséges mértékűnek kell lennie, de legalább 30
másodpercenként automatikusan meg kell történnie.
7.
A
gépjármű-fedélzeti egységének tápfeszültség elvétel szempontjából
szabotázsvédettnek kell lennie. A szabotázs megtörténtét a diszpécserközpont
felé jelezni kell. A szabotázsjelzés törlését csak szakműhelyben végrehajtott
ellenőrzés után a diszpécserközpontból lehessen visszaállítani. A
szabotázsjelzés vétele és annak törlése automatikusan kerüljön naplózásra.
8.
A
gépjárműbe épített fedélzeti egység hatástalanításának legalább kétszintűnek
kell lennie. Az első szint a gépjármű riasztójának hatástalanítása, a második a
felhasználó jogosultságának igazolása. Az egyes szintektől elvárt biztonság
(például rátaníthatóság, variációszám stb.) azonos legyen a saját
kategóriájában megfogalmazottal.
9.
A
rendszer 24 óránként legalább egy alkalommal végezze el a felügyelt gépjármű
elektronikai rendszerének állapotellenőrzését, amelyet automatikusan naplóznia
kell. Amennyiben az állapotellenőrzés, elmarad, vagy nem megfelelő, a központi
megjelenítő és vezérlő egységnek riasztania kell a diszpécsert.
10.
A
környezet figyelmének felhívása érdekében a diszpécserközpontból elindítható
legyen a féklámpa, vagy az irányjelzők villogtatása.
11.
A
rablásgátlási funkció elindulásakor a gépjárműben található vezérlőegység a
3.9. pont (rablásgátlás) szerint működjön.
12.
A
diszpécserközpontban elhelyezett központi egységről legyen lehetőség a védett
gépjármű ellenőrzött leállítására. A leállításnak a 3.9. pontban (rablásgátlás)
megfogalmazottak értelemszerű figyelembe vételével kell történnie.
13.
A
gépjármű védelmét ellátó riasztónak meg kell felelnie legalább a következő
feltételeknek:
a) Ha a felhasznált riasztó önállóan forgalmazott termék, akkor az csak moduláris lehet, és érvényes legalább CTU6531 vagy GC6531 biztosítói besorolással rendelkezzen.
b) Ha a riasztó nem önállóan forgalmazott termék, hanem a fedélzeti egység szerves részét képezi, képessége feleljen meg az előző pontban előírt besorolásnak.
14.
A
fedélzeti egység áramellátását a gépjármű saját áramforrásától függetlenül,
legalább 24 órán át biztosítani kell.
15.
A szervizüzemmódba helyezést és visszakapcsolást a
diszpécserközpontban naplózni és engedélyeztetni kell. A rendszernek a
naplózást automatikusan kell végeznie.
Távfelügyeleti diszpécserszolgáltatás IT
alapú üzemeltetéséhez a következő feltételek biztosítása szükséges.
1. A távfelügyeleti központ munkáját Működési
utasítás szabályozza,
amelynek a következőket kell tartalmaznia:
-
a
távfelügyeleti központ rendeltetése;
-
a
távfelügyeleti központot működtető szervezet szervezeti felépítése, függelmi
viszonyai;
-
a
távfelügyeleti központ folyamatainak részletes szabályozása. (Ellenőrzési és
jelentési kötelességek, teendő a felügyelt objektumtól érkező jelzések vétele,
illetve azok kimaradása esetén, teendő technikai eszközök meghibásodása esetén,
okmányok vezetése, stb.);
-
a
távfelügyeleti központ és a felügyelt objektumok kapcsolatrendszerének
meghatározása;
-
a távfelügyeleti központ informatikai
erőforrásaihoz történő hozzáférés szabályzása;
-
a szerződött beavatkozó szervezet
tevékenységének leírása.
2. A távfelügyeleti központ Működési utasításának mellékletei:
-
a
fontosabb folymatok leírása;
-
az eseményről
szóló jelentés mintája;
-
előfizetői
szerződésminta;
-
a
távfelügyeleti szolgáltatásban
résztvevők munkaköri leírása;
-
teendők
tűz vagy más katasztrófa bekövetkezése esetén;
-
utasítás
a bizalmas dokumentumok, okmányok, adatok kezelésére.
3. A
távfelügyeleti központ rendelkezzen Technikai
leírással.
A technikai leírásnak a következőket kell
tartalmaznia:
-
a
távfelügyeleti rendszer működési leírása;
-
a
kihelyezett egység kezelési utasítása, egyszerű hibaelhárítás;
-
a
fedélzeti egység működési leírása, használati utasítása.
4. A
távfelügyeleti diszpécserközpont Technikai leírásának mellékletei
-
a távfelügyeleti rendszer elemeinek technikai
dokumentációja;
-
a központi egységek telepítési dokumentációja a
főbb részegységek, és naplók azonosításra alkalmas nyilvántartási számai;
-
a központi egységek karbantartási utasítása és a
karbantartások végrehajtását igazoló naplója;
-
a fedélzeti egység telepítési/beszerelési utasítása.
5. A távfelügyeleti szolgáltatást biztosító informatikai
eszközöket minősített szerverparkban kell tárolni, vagy önálló üzemeltetés
esetén az üzemi helyiség felületvédelmének meg kell felelnie a MABISZ
Betöréses lopás és rablásbiztosítás technikai feltételei című ajánlásában
megfogalmazott, a teljeskörű mechanikai-fizikai
védelemmel szemben támasztott elvárásoknak (falazat, födém, padozat,
nyílászárók).
6. Saját
üzemeltetés esetén szabályozni kell
a technológiai helyiségekbe való belépés engedélyezését, és ki kell alakítani
az illetéktelenek belépését megakadályozó technikai feltételeket.
7. Biztosítani kell a védett objektumok és azok
tulajdonosainak, jogszerű felhasználók adatait tároló információhordozók
illetéktelen hozzáférés elleni védelmét.
8. Saját
üzemeltetés esetén a távfelügyeleti
rendszerközpont elemei rendelkezzenek olyan tartalék áramforrással, amely a
hálózati feszültség kiesése esetén legalább 2 órán keresztül képes biztosítani
a felügyeleti munka ellátását.
1. A gépjárművédelmi távfelügyeleti rendszer
egészének, valamint alkotó részegységeinek (gépjárműbe épített fedélzeti
egység, átviteli rendszer, diszpécserközpont)
-
műszaki
rendszerleírása, paraméterei;
-
működési
leírása.
2. A
védett gépjárműbe épített fedélzeti egység
-
pontos
megnevezése, műszaki adatai;
-
telepítési
utasítása.
3. A
távfelügyelet átviteli rendszerének
-
pontos
megnevezése;
-
a
működés szempontjából lényeges műszaki adatai;
-
használatához
szükséges hatósági engedélyek.
4. Az
ügyfélnek átadandó dokumentumok:
-
szolgáltatási
szerződés, amely tartalmazza a nyújtott szolgáltatásokat, az értesítési módokat
és kötelességeket, a rögzített adatokat, az adatszolgáltatási lehetőséget a
biztosító számára;
-
garanciális
és jótállási feltételek;
-
kezelési
utasítás, melynek figyelemfelhívást kell tartalmaznia arra is, hogy a tartósan
(egy hétnél hosszabb időre) leállított gépjármű akkumulátora közbenső töltés
nélkül csak korlátozott ideig képes a vagyonvédelmi berendezést működtetni.
1. A rendszernek alkalmasnak kell lennie arra,
hogy a riasztás pillanatától a megtalálásig, elfogásig vagy a jelek
megszűnéséig, de legalább 60 percen keresztül a központi egységben
automatikusan rögzítse és tárolja a védett gépjármű állapotára és mozgására
vonatkozó adatokat.
2. Szükség esetén a központi megjelenítő és
vezérlő egység segítségével bármikor meghatározható és megjeleníthető legyen a
védett gépjármű pillanatnyi helyzete.
3. A felhasznált elektronikus térkép tegye
lehetővé Magyarországon a gépjármű helyzetének +/-50 méteres pontosságú
meghatározását, a 10 000 lakosnál nagyobb települések utcatérkép szintű
megjelenítését, a térképrészletek alkalmazásfüggő kinagyítását. Ha a szolgáltatási
szerződés más országok területére is garantálja a felügyeletet, azok térképét
is meg kell jeleníteni.
4. A
védett gépjármű elleni támadás esetén a központi megjelenítő és vezérlő
egységnek legalább a következő jellemzőket kell figyelnie és tárolnia:
- motor üzeme (járó, álló stb.),
- a gépjármű akkumulátorának feszültségszintje,
- gépjármű pillanatnyi pozíciója.
5. A központi megjelenítő és vezérlő egységben
az intézkedésekre vonatkozóan a következő adatokat kell rögzíteni:
- a bejelentő személy azonosító adatai,
- az intézkedő személy(ek) (ügyfél, diszpécser, hatóság stb.) azonosító adatai,
- a beavatkozó személy(ek) azonosító adatai,
- a gépjármű által a riasztásjelzés vétele óta megtett út koordinátái
- az intézkedés időparaméterei.
6. A követett gépjármű mozgásának figyelemmel
kíséréséhez a mintavétel gyakoriságának a szükséges mértékűnek kell lennie, de
legalább 30 másodpercenként automatikusan meg kell történnie.
7. A gépjármű-fedélzeti egységének tápfeszültség
elvétel szempontjából szabotázsvédettnek kell lennie. A szabotázs megtörténtét
a diszpécserközpont felé jelezni kell. A szabotázsjelzés törlését csak
szakműhelyben végrehajtott ellenőrzés után a diszpécserközpontból lehessen
visszaállítani. A szabotázsjelzés vétele és annak törlése automatikusan
kerüljön naplózásra.
8. A rendszer 24 óránként legalább egy
alkalommal végezze el a felügyelt gépjármű elektronikai rendszerének
állapotellenőrzését, amelyet automatikusan naplóznia kell. Amennyiben az
állapotellenőrzés, elmarad, vagy nem megfelelő, a központi megjelenítő és vezérlő
egységnek riasztania kell a diszpécsert.
9. A környezet figyelmének felhívása érdekében a
diszpécserközpontból elindítható legyen a féklámpa, vagy az irányjelzők
villogtatása.
10. A diszpécserközpontban elhelyezett központi
egységről legyen lehetőség a védett gépjármű ellenőrzött leállítására. A
leállításnak a 3.9. pontban (rablásgátlás) megfogalmazottak értelemszerű
figyelembe vételével kell történnie.
11. A fedélzeti egység áramellátását a gépjármű
saját áramforrásától függetlenül, legalább 24 órán át biztosítani kell.